torsdag, augusti 04, 2005

Dala-Demokraten slår till igen!

Via Wille Faler hittar jag en länk till en krönika signerad Robert Sundberg där ärkepuckot ställer sig frågan varför tidningsägarna vill tjäna mer pengar. Alltså, hur begåvad är den frågeställningen egentligen, allvarligt talat? "Uhm, ursäkta mig, men varför vill herrn tjäna mer pengar på sin tidning? Jag förstår hur herrn tänker! Vill herrn verkligen tjäna pengar?"
För det är väl det som är Sundbergs egentliga problem, att folk vill ordna sitt eget välstånd verkar inte stämma så bra överens med hans världsbild där staten skall styra, ställa och fördela alla resurser lika, oavsett hur lite man förtjänar det.
En annan sak som jag tycker är ganska kul är att Sundberg tycker att det är rimligt att staten höjer tidningsmomsen, eftersom de inte släpper fram rätt åsikter.
Ifall tidningarna bara är vinstmaximerande företag och de 85 procent borgerliga tidningarna, ofta med monopol, inte släpper fram andra åsikter i den dagsaktuella debatten än de egna borgerliga, finner jag det rimligt att pressen får 21,7 procents moms, likt andra produkter.

Upp till kamp emot kvalen, sista striden är här, ty Internationalen åt all lycka bär!

2 Comments:

Blogger Wille said...

Det intressanta med hans ifrågasättande av önskan om 10-15% marginal vid tillväxt på 2-3% är en annan rätt uppenbar sak:
Skulle inte ett land ha ett antal företag som har marginaler och tillväxt över nuvarande genomsnitt, jag då skulle tillväxten minska och kanske t o m vara negativ i vissa fall..

fredag, augusti 05, 2005 11:35:00 em  
Blogger hrm said...

Det är å anra sidan ganska logisk, då företagande och ekonomin aldrig varit vänsterns paradgrenar.

lördag, augusti 06, 2005 2:19:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home

FREE hit counter and Internet traffic statistics from freestats.com